piątek, 5 grudnia 2014

Opony rowerowe do jazdy w terenie i po asfalcie


opony rowerowe

Rodzaj ogumienia wybieramy zawsze zgodnie z terenem, w jakim jeździmy najczęściej. Innych opon używać powinniśmy do jazdy w terenie, a innych po szosie. Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje opon rowerowych? Po czym je rozpoznać?
Jeśli chodzi o rowerowe wycieczki, najlepsze będą opony rowerowe typu terenowego lub semi-slick. Są to opony do jazdy po błocie i piasku, zabezpieczające przed poślizgiem.

Pierwsze z nich, czyli terenowe, dostosowane są do jazdy w trudnym terenie, na przykład w górskim (są stosowne w rowerach MTB). Są szerokie (powyżej 2') oraz charakteryzują się agresywnym bieżnikiem, pokrytym klockami na całej powierzchni. Do jazdy po asfalcie nie są jednak najlepsze. Klocki dają duży opór, dzięki czemu jazda wymaga większego wysiłku. W zetknięciu z utwardzona nawierzchnią wydają też charakterystyczny głośny dźwięk.

Bardziej uniwersalne są opony semi-slick. Mają bieżnik w środku niemal łysy - o nikłych żłobieniach. Klocki są zaś rozmieszczone po bokach. Na tych oponach możemy jeździć w zróżnicowanym terenie, jednak z przewagą dróg utwardzonych. W ciężkim, kopnym terenie już sobie nie poradzą. Skutecznie zapobiegają zaś poślizgom, umożliwiają jazdę po piachu czy umiarkowanym błocie.

Opony rowerowe slick są niemal całkowicie gładkie. Są też wąskie (do 1,75'). Nadaj ą się wyłącznie do jazdy po utwardzonych drogach. Umożliwiają łatwe osiąganie dużych prędkości. Na asfalcie dają mały opór i są ciche. Jazda jest bezwysiłkowa. Trzeba natomiast uważać na poślizgi.

Jakich opon użyć na wycieczkę? Zależy, jakie tereny preferujesz. Jeśli jednak nie masz ściśle sprecyzowanych wymagań polecamy uniwersalne ogumienie semi-slick.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz